Het duurde even en kostte ons drie vragen in de Raad, maar donderdag 27 juni is Borsele gestart met een pilot om de eerste 5 statushouders aan werk te helpen via de opleidingskas van Glastuinbouw Zeeuws-Vlaanderen.

Onze fractie vroeg meermalen om deze kans op te pakken. (Lees ook hier) In Zeeuws-Vlaanderen wordt gezocht naar arbeidskrachten voor de glastuinbouw, er is een opleidingskans en we hebben een link met het glastuinbouwgebied via ons aandeelhouderschap in Zeeland Seaports waarvoor we vooral maatschappelijk dividend terug willen zien. Banen en investeringen dus!

Ook in Borsele zitten er helaas behoorlijk wat mensen in de ‘sociale bak’. Navraag leerde dat iemand met een uitkering gemiddeld 20.000 euro per jaar kost en aan de overkant zitten ze verlegen om honderden handjes die wat kunnen verdienen en daarmee inkomstenbelasting gaan afdragen, meer gaan consumeren en daarmee meer btw betalen en vooral arbeidsvreugde hebben. We realiseren ons dat het niet altijd zulke kille rekensommetjes zijn en er achter werkloosheid een wereld aan ellende en eenzaamheid schuil kan gaan, maar feitelijk lag er wel een economische kans voor Borsele en de burgers die geen werk hebben.

Na twee keer een poging via de sociale portefeuille te hebben gedaan vroeg onze fractie de portefeuillehouder economie deze kans op te pakken, die zegde een actieplan toe en afgelopen donderdag arriveerden onze mensen in de opleidingskas om de eerste stappen te zetten op weg naar werk, hetzij in de 100 hectare kassen waar tomaten, paprika’s en aubergines geteeld worden of elders in het havengebied, want naast werk in de glastuinbouw komen ook heel wat deelnemers bij havengebonden bedrijven terecht. Waar een regulier integratiebedrijf 10-20% van de instromers aan een baan helpt ligt dat bij de opleidingskas maar liefst boven de 60%. Men zet vanuit Dethon ook alles op alles om mensen te helpen, Standaard behoren naast een drie maanden durende cursus met behoud van uitkering, ook een VCA-certificaat (veiligheid) en heftruckdiploma tot de opleidingsonderdelen. Er worden zelfs taalcurssen gegeven en oppas geregeld als dat nodig blijkt. Kortom, men zet alles op alles daar zo realiseerde onze fractie zich tijdens het werkbezoek.

Nadat de afdeling Werk en Inkomen die op Bevelands niveau georganiseerd is een kijkje aan ‘de overkant’ had genomen en het College geld beschikbaar stelde om de mensen door de Westerscheldetunnel te vervoeren konden de eersten dus aan de slag. We hopen dat deze mensen snel een baan vinden en er nog veel burgers mogen volgen. Voor ons was het drie keer vragen dubbel en dwars waard!

Meer info: http://www.pzc.nl/bevelanden/borsele-start-proef-met-opleiden-statushouders-tot-kassenmedewerker~ae1c00cc3/