Mobiliteit is wat onze fractie betreft een hot item. Hoe krijgen we mensen, dieren en goederen op een zo verantwoord mogelijke manier van A naar B? Dit binnen onze, ook wat de transportmogelijkheden betreft, gemeente van contrasten. Als raad stellen wij hiervoor gezamenlijk de kaders, waarbinnen we van het college verwachten dat de voorliggende vraagstukken naar een ieders tevredenheid worden opgelost en dienovereenkomstig uitgevoerd. Onze fractie is in dit kader blij met hulpmiddelen als de Buiten Beter App die ons helpen om knelpunten die u als inwoner als gevaarlijk en/of hinderlijk ervaart, binnen een kort tijdbestek aan te pakken. Ook vanaf deze plaats een compliment voor de medewerkers van de buitendienst van de Gemeente Borsele die er iedere dag weer hun uiterste best voor doen om de appjes die binnenkomen op een adequate manier te verwerken. Daarnaast is onze fractie ook blij met het maken van werk met werk door de manier waarop projecten nu worden opgepakt. Dat is goed voor u als burger en uw portemonnee.

Ondanks deze positieve berichten lazen we wel dat de gemeente steeds vaker aansprakelijk wordt gesteld voor de gevolgen van ongevallen die te herleiden zijn naar een matige kwaliteit van de openbare ruimte. Wat dat betreft baart het ons dan ook zorgen dat er ook nu weer projecten worden doorgeschoven naar een volgend kalenderjaar. Eerder hebben wij hierover al vragen gesteld tijdens de raadsvergadering van september 2016. Op dit moment wordt geprobeerd in kaart te brengen wat de staat is van de afzonderlijke wegen in ons gemeentelijk wegennet. Op het moment dat deze inventarisatie is afgerond, kunnen we verder aan de slag met het nemen van beslissingen over het gewenste niveau van de Borselse wegen.

Als fractie vinden we het belangrijk dat wanneer wij als Raad het college kaders meegeven, zoals we dit hebben gedaan binnen het Gemeentelijk Verkeers- Vervoers Plan, we ook de middelen geven om dit te realiseren. Wanneer blijkt dat uitvoering met de beschikbaar gestelde middelen niet haalbaar blijkt, moet daar een oplossing voor komen, vinden wij.